21.02.2013

Tutorial Origamikorg - Blomsterpotte/Flower Pot :)

Da har jeg laget en veldig forenklet tutorial på origamikorgen jeg la ut i forrige uke. Jeg viser bare brettingen, og håper det er til hjelp til dere som har spurt om jeg kan lage "oppskrift" på korgen. Det blir mange bilder nedover, og skal prøve å forklare så godt jeg kan...det er ikke min beste side... :)
Det var min datter som viste meg, og jeg måtte brette for henne. Fant denne brettingen på an app for origami :)
DA STARTER JEG:

1. Brett et 12" x 12" mønsterark som vist på bildet. Sånn at du har fire ruter med 6".

2. Nå bretter du arket fra spissene, begge veier, som vist på bildet.

Ta tak i to hjørner og bøy mønsterarket inn mot midten.

3. Her er to hjørner brettet inn mot midten.

4. Da ser det sånn ut.

5. Snu arket med den åpningen fra deg, og begyn å brette som vist på bildet. Jo lenger ned du begynner brettingen, jo smalere blir korgen din i bunnen. Prøv deg fram, så finner du ut av det :)

6. Brett likt på den andre siden. La spissene på arket møtes mot hverandre på streken du har i midten.

7. Snu arket med åpningen vendt fra deg, og gjør samme prosessen her. Brett likt som på motsatt side.

8. Og til slutt den 4. bretten, og da er alle brettet inn.

9. Hold brettingen slik du avsluttet på bilde over, og brett ned "flippen" som vist på bilde.

10. Snu og brett "flippen" på andre siden

11. Nå bretter du korgen fra bilde over på midten, som om du bare blar over en side. Ta "siden" fra venstre og bla den over til høyre. Jippi, her kommer den supre forklareren.... Nå vil du har to nye sider som du skal brette ned "flippen på. Se på bildene!!

12. Her er den brettet ned. og du snur hele arbeidet og bretter ned den siste "flippen....
13. Sånn, da er alt brettet ferdig!

14. Nå skal du åpne korgen. Dette kan være litt vanskelig, så brettene kan sprette opp igjen. Ta gjerne en gludott eller en liten limbit på de to sidene som er åpne bretter på. Disse må du kunne ta bort igjen etterpå.

15. Form bunnen med fingrene/neglen din fra innsiden av korgen.

16. Håndtaket fester jeg slik. Skjærer en strek/hull i den siden med åpnig, og trer håndtaket gjennom.


17. Her er håndtaket kommet på, og jeg har pyntet rundt under "flippene" med blonde. Da er det bare å sette igang å pynte korgen som du vil. Lag gjerne et lokk til om du vil.

Her er den korgen jeg laget først....

Da håper jeg at jeg har gjort meg forstått og at du vil prøve å lage din egen korg!!
Masse lykke til!! Gleder meg til å se om jeg ser den rundtom :)

Klemmer fra Jannhild

17 kommentarer:

Minna sa...

Wow, beautiful Jannhild♥. Thank you for sharing this:)

Birgitanita sa...

Nydelig kurv og så flott en tut.
Takk for at du deler hvordan du gjør det.
Jeg skal jammen prøve denne. Klem.

Marianne sa...

Tutorialen ble super vennen, og kjempelett å følge! Flinka:) Og kurvene blir sååå fine!
Klemmer fra Marianne:)

Pinklady 68 sa...

Takk for at du deler tutorial, Jannhild:-)
Kjempefin...denne må prøves!

Ha en fin dag! Klem Laila.

Ursula Alice Stegmann sa...

Vielen Dank, Janhild, jetzt kann ich dieses Körbchen nachbasteln. Es ist wunderschön.
Liebe Grüsse, Ulla

May Britt sa...

Nyyydelig.. takk for at du deler :)

Linda sa...

Takk for tutorial,denne må prøves:)
Din kurv ble helt skjønn!!!

Fingerbølla sa...

Oj så fin. takk;)

Marianne H sa...

Yes, jeg fikk det til.
ikke heeelt som tutorialen på første forsøk, men prinsippet er det viktigste. Morsom og søt kurv. Takk for en grei og fin forklaring.

Pia sa...

wow så flot, den må jeg prøve tusind tak for at du deler
knus Pia

❤ Kaia sa...

Kjempeflott tutorial Jannhild, takk for at du deler...
Korgene dine er kjempelekre..
God Helg.

Klem fra Kaia

Bärbel sa...

Liebe Jannhild,
herzlichen Dank für die Anleitung zum Falten dieses wunderschönen Korbes.
Ein schönes Wochenende und liebe Grüße,
Bärbel

Bodil sa...

Tusen takk for at du vise hvordan du bretter denne kurven.
Den skal jeg prøve på en dag, ja :)
God helg :)

Gracielalife Design - by Graciela sa...

så fine de ble !! takk for tutorial, har allerede prøvd meg på den :)
ha en fin dag :)

berta sa...

Tusen takk for en herlig tutorial. Jeg har prøvd meg på denne og den var lett å følge.
Klemmer Gro

Schadow sa...

Vielen Dank für das tutorial. Es ist super! Ich habs schon ausbrobiert, danke..

Lieben Gruß
Susi

manon's kaartenhoekje sa...

dobre po południu, dziękuję bardzo za wspaniałe warsztaty było bardzo jasne, z gelegdt. tylko jestem bardzo zmartwiony, że robisz nie uitlegdt jak pokrywa się teraz mogę zrobić mu nie iść bo nie jestem tak wygodne bo ten sam.... pozdrowienia manon

Kanskje du vil se disse også?

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin